Uued kultuurisoovitused algavaks nädalaks.

Kahe Soome päritolu kunstniku loominguline koostöö sünnib üle vee. Inni Pärnänen elab ja töötab Helsingis ning Sonja Löfgren Stockholmis. Oma esimesel ühisnäitusel Hop galeriis eksponeerivad rahvusvahelisel areenil praktiseerinud kunstnikud uusi teoseid, mida ühendavaks teemaks on maastikud.

Martin Rattase näitus “See oli siis, kui Soome läksime”

28.10.–11.12.
Okupatsioonide ja vabaduse muuseum Vabamu

Kuus aastat Eesti-Soome pendelrännet uurinud antropoloogi ja Vabamu direktori Keiu Telve sõnul on Eestist välja rännanud inimeste lood tegelikult väga erinevad. “Umbes üks kümnendik eestlastest on hargmaised ehk jagavad oma elu mõne välisriigi ja Eesti vahel. Kuna nii suur protsent Eesti elanikkonnast on hargmaised, siis usun, et meil on põhjust saada aru, mis tegelikult kannustab inimesi välismaale minema ja kuidas see nende elu muudab. Martin Rattase humoorikad koomiksid aitavad vaadata neid lugusid uue nurga alt ning mõista rändavate inimeste valikuid.” 

Krista Leesi näitus “Tuba”

28.10.2019 – 5.01.2020
Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum

Näitustesarja “Tuba” seekordseks kunstnikuks on kutsutud Krista Leesi. Muuseum alustas sarjaga möödunud aastal eesmärgiga kutsuda kaasaegseid kunstnikke ja disainereid suhestuma oma kogudega, argikeskkonda moel või teisel kujundanud esemelise materjaliga. Projekti käigus valmivad installatiivsed keskkonnad, mis põhinevad muuseumikogudest pärineval impulsil ning mida täiendavad kunstniku valitud materjalid ja märksõnad.

Kuidas minust sai HAPKOMAH

29.10.
31.10.
Ugala Teater

Lavastus “Kuidas minust sai HAPKOMAH” põhineb samanimelisel raamatul, milles sisalduvad lood narkosõltuvusest Eestis jahmatasid tuhandeid lugejaid juba siis, kui need ilmusid järjejutuna portaalis Nihilist.fm. Autor pseudonüümiga HAPKOMAH rääkis brutaalse detailitäpsusega sellisest Eestist, mida keegi meist ei taha tunda, kuid mis ometi varitseb siinsamas kõrval: kõrvalkorteris, kõrvaltoas, kõrvalistmel. Kroonik HAPKOMAH seab meid fakti ette: see kõik on reaalne. See juhtub meiega siin ja praegu. “Ilusamaks see ei lähe. Kaugemale küll,” ütleb 2016. a ilmunud raamatu eessõna.

Kiruna on Rootsi põhjapoolseim linn, mis ähvardab maa alla vajuda. Selle all asuva rauamaagi pärast on see kunagi asutatud, nüüd õgib hiiglaslik kaevandus oma lapsukest. Linnasüda kolitakse kolm kilomeetrit eemale, aga seal on jälle häda – saamid peavad seda oma põliseks karjamaaks. Nii nagu otsib oma kohta päikese all Kiruna linn, teevad seda Greta Stocklassa meisterlikus filmis vanad ja uued kirunalased. Kas neil õnnestub leida ennast paigas, mille põline identiteet on kadumas?

Tasuta!

Põud ja vihm

30.10.
Eesti Draamateater

“Põud ja vihm” on väga rikas ja mitmekihiline näidend. See on ühekorraga ühe talupere lugu, ehe Võru keele ja maa lugu, möödunud sajandi alguse Eesti lugu ja Euroopa lugu – sel 1914. aasta põuasuvel, mil nad kõik pühiti maailmasõja tulisesse pöörisesse.

1987. aastal ilmunud näidend kõneleb Madis Kõivu perekonnaloost, mille erinevaid seiku, inimesi ja mälestusi ta oma erinevates teostes üha välja valgustas.

Kohtumisõhtu: 2 Quick Start

30.10.
Maarjamäe lossi tallihoone

1992. aastal plahvatuslikult Eesti muusikataevasse tõusnud ansambel sai hiljuti auhinna oma panuse eest Eesti muusikasse. Hoolimata selle auhinna pensionilikust hõngust ei näita ansambel ise ühtegi väsimuse märki ning nende hittlugusid kuulatakse ja armastatakse tänaseni. Legendaarne trio Paulus-Laisaar-Kotkas paneb kõrvu kikitama iga popmuusikasõbra. Ansambel on avalikkuse ees stiilselt tagasihoidlikku joont hoidnud ja pigem muusikal kõneleda lasknud, kuid sel kohtumisõhtul piilume 2 Quick Starti tagatubadesse.

Pearu Pauluse, Alar Kotkase ja Ilmar Laisaarega vestleb Sten Teppan.

Lighter Than Woman / Kergem kui naine

31.10.
1.11.
2.11.
Kanuti Gildi SAAL

Kristina Normani “Lighter Than Woman” on dokumentaal-poeetiline lavastus elu raskuse ületamisest otseses ja kaudses tähenduses. Norman vaatleb Itaalia seni ainukest naisastronauti Samantha Cristoforettit kui inimest, kes on elu raskuse päris otseses tähenduses ületanud, jõudes avakosmose kaalutusse. Paralleelselt vaatleb Norman Itaalias töötavaid Ukraina võõrtöölisi, kellest on saanud omastehooldajad Itaalia peredes ning kes kannavad itaallaste elude lõpuaastate metafoorset, aga vanureid tõstes ka päris otsest raskust. Ometi ei vaju need naised võõraste elude raskuse all looka. Vastupidi, nemadki suudavad, ka avakosmoseta gravitatsiooni ületada. 

Näitus “Tiira-taara, tuia-taia, pimesikk tuli meie majja”

1.11.–15.12.
Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum

Näitus “Tiira-taara, tuia-taia, pimesikk tuli meie majja” räägib õõvast ja lootusetusest. See peegeldab enesehävituslikku olukorda, kus inimeste enda loodu on pöördumas üha jõulisemalt meie vastu. Koos näitusel osalevate kunstnikega luuakse teekond, mis on juhitud teadmatusest eelseisva suhtes.

Näitus jaguneb EKKMi, linnaruumi ja ürituste programmi vahel. 

Prantsuse trummari Sylvain Darrifourcq’i kontserdikava In Love With koos vendade Théo ja Valentin Ceccaldi’ga on üks märgilisemaid prantsuse uue põlvkonna muusikaprojekte. Trio värskeim album “Coitus Interruptus” on tugevalt mõjutatud William Faulkneri ja Samuel Becketti romaanidest. Muusika on loodud ideele: väldi lõpp-punkti!

Soome edukaimate jazzmuusikute liigasse kuuluva pianisti Jussi Fredrikssoni uus album “!” toob esile Fredrikssoni suurepärase oskuse kirjutada triole energiast pakatavaid ja innovaatilisi teoseid järgides jazzimaailma minimalismi suurkujude Ahmad Jamali ja Thelonious Monki traditsioone. Sellele vaatamata on Fredrikssoni muusikaline käekiri unikaalne.