PÖFF on kohe kohal ja programm on armastatud festivalile kohaselt mitmekülgne ja rohkefilmiline. Õnneks aitab Helina Koldek selles linateoserägastikus veidigi orienteeruda, jagades meile festivali üleelamiseks sõbralikke käsulaudu.


„Taltsutamatud“ („La región salvaje“)
Mehhiko, Taani, Prantsusmaa, 2016, rež Amat Escalante
https://2016.poff.ee/est/filmid/255572

Amat Escalante ulmesugemetega draama „Taltsutamatud“ on omanäoline sissevaade Mehhiko kaasaegsesse ühiskonda, mis vaevleb jätkuvalt lootusetult matšolikkuse, misogüünia ja homofoobia küüsis. Järgides Pasolini „Teoreemist“ tuttavat skeemi, kus pereelu rutiini katkestab ja pöörab pea peale võluva võõra saabumine, võtab Escalante ette siiski täiesti ainulaadse rännaku. Muuhulgas on seda meistriteost võrreldud Andrzej Żuławski „Possessioniga“.

„Linnuvaatleja“ („O Ornitólogo“)
Portugal, Prantsusmaa, Brasiilia, 2016, rež João Pedro Rodrigues
https://2016.poff.ee/est/filmid/255504

Portugali üks huvitavamaid režissööre João Pedro Rodrigues on valmis saanud järjekordse unenäolise ja isikliku filmipärli. Tegevus toimub Põhja-Portugali metsikus looduses, kus linnuhuviline Fernando kaotab linde jälgides esmalt kontrolli oma kanuu ja seejärel meelemärkuse üle. Teadvusele tulles ootab teda ees mitu kummalist seiklust müstilises ja ootamatusi täis metsas, kus põimuvad igapäevane ja üleloomulik, religioosne ja sensuaalne.

„Väikeste inimeste maa“ („Medinat Hagamadim“)
Iisrael, 2016, rež Yaniv Berman
https://2016.poff.ee/est/filmid/245358

Sõja ajal omapäi jäetud lapsed veedavad mahajäetud sõjaväebaasis aega uusi relvi leiutades ja metsas loomi jahtides. See ei ole siiski tapmine lõbu pärast, vaid selleks, et toita baasis asuva kaevu põhjas elavat verejanulist koletist. Kui noortekamp avastab, et nende pelgupaiga on üle võtnud kaks väejooksikut, alustavad nad sissetungijate vastu sõda. Kõhedusttekitav poliitiline metafoor Iisraeli-Palestiina suhetele.

„Hull Raman“ („Raman Raghav 2.0“)
India, 2016, rež Anurag Kashyap
https://2016.poff.ee/est/filmid/243233

Indiast tuleb viimasel ajal suurepäraseid krimifilme, mis keskenduvad Mumbai süngele pahupoolele. Mumbai noir’iks nimetatud liikumise esirinnas olev Anurag Kashyap on praegu üks mõjukamaid sõltumatuid filmiloojaid Indias. Tema „Hull Raman“ jälgib vaimselt ebastabiilset, manipulatiivset ja halastamatut Ramani, kes on oma eeskujuks võtnud 1960ndatel tegutsenud sarimõrvari Raman Raghavi. Äärmiselt põnevat ja pahelist lugu saadab värskendavalt maitsetu soundtrack.

„Zooloogia“ („Zoologiya“)
Venemaa, Prantsusmaa, Saksamaa, 2016, rež Ivan I. Tverdovsky
https://2016.poff.ee/est/filmid/254263

Nagu Hollywood Reporter tabavalt sõnastab, on „Zooloogia“ omamoodi mikstuur Kafkast, Cronenbergist ja süngest vene huumorist. See on lugu üksildasest loomaaiatöötajast Natašast, kes elab koos sügavalt religioosse emaga ja on kolleegide mõnitusobjekt. Kõik muutub, kui Nataša avastab, et talle on kasvanud saba. Probleemiga arsti poole pöördudes tutvub ta noore nägusa röntgenikabineti töötaja Petjaga, kellega tal tekib romantiline suhe. Peagi aga saab selgeks, et Petja ei olegi ehk nii väga Natašast huvitatud, vaid hoopis tema sabast. Nataša peab midagi ette võtma.

„Hing paelaga kaelas“ („Pisheng shang de hun“)
Hiina, 2016, rež Zhang Yang
https://2016.poff.ee/est/filmid/255566

Zhang Yangi draama tegevus toimub Tiibeti mägismaal. Endine kurjategija Tabei on surnust üles äratatud ja saadetud toimetama püha kalliskivi saladuslikku sihtpaika. Tema teekonnal, mis kulgeb nii mägiteid kui ka südameradu pidi, ootavad ees deemonid, aardekütid ja isa surma eest kättemaksu ihkavad vennad. Seikluslikku rännakut saadavad maalilised maastikud, mägijärved, stepid, lumised mäetipud ning muidugi müstilised lood ja nähtamatud maailmad. 

„Seistes äärel“ („Fuchi ni tatsu“)
Jaapan, Prantsusmaa, 2016, rež Koji Fukada
https://2016.poff.ee/est/filmid/255449

See vaikselt, kuid plahvatusohtlikult kulgev trillerisugemetega psühholoogiline draama jälgib ühe korraliku pereisa Toshio kunagi tehtud tegude tagajärgi. Igavuse ja rutiini käes vaevleva perekonna ellu toob muutuse pereisa ootamatult välja ilmunud ammune tuttav Yasaka. Ta asub tööle Toshio metallitöökotta, seab end perekonna kodus sisse ja võtab vaikselt üle ka pereisa rolli. Vaataja saab mõtteid mõlgutada patu, kättemaksu, lunastuse ja saladusliku inimloomuse teemadel.

„Tühjusesse“ („The Void“)
Kanada, 2016, rež Jeremy Gillespie, Steven Kostanski
https://2016.poff.ee/est/filmid/255989

Jeremy Gillespie ja Steven Kostanski kuuluvad filmigrupeeringusse Astron-6, kelle ainulaadse visiooniga stiilseid ja vaimukaid filme („Manborg“, „The Editor“) on Eesti vaatajale varemgi näidatud. Nagu Astron-6 filmide puhul ikka, on ka käesoleva linateose tugev külg oskuslikult ja ohtralt viidates ning tsiteerides millegi enneolematu loomine.

„Metsik planeet“ („La planète sauvage“)
Prantsusmaa, 1973, rež René Laloux
https://2016.poff.ee/est/filmid/261413

Väga mõnusa sürreaalse atmosfääri ja 70ndate vaibiga animaulmekas planeedist, kus inimesed (omid) elavad suurte siniste tulnukate (traagide) ülemvõimu all. Ühel lemmikloomana peetud inimesel õnnestub põgeneda ning ta asub koos teistega traagide režiimi vastu võitlema. Tegemist on allegoorilise käsitlusega nõukogude okupatsioonist Tšehhoslovakkias, kuid kõige tähelepanuväärsem osa filmist on siiski loodud maailm oma imeliste ja unustamatute olendite ja taimedega.

„Kuningriik, I hooaeg“ („Riget I“)
Taani, Itaalia, Saksamaa, Prantsusmaa, Norra, Rootsi, Holland, 1994, rež Lars von Trier
https://2016.poff.ee/est/filmid/263390

Sinilinnus erilinastub Lars von Trieri „Kuningriik“, mida näidati ka esimesel PÖFF-il 20 aastat tagasi. Sageli David Lynchi „Twin Peaksiga“ võrreldud haiglasari sisaldab nii müstika, melodraama, õuduse kui ka musta komöödia elemente. Tegevus toimub Taani haiglas ja jälgib nii sealsete patsientide kui ka arstide maiseid  ning üleloomulikke juhtumeid. Vahepalana kommenteerivaid sündmusi Downi sündroomiga nõudepesijad.