Pikalt kestnud heitlike kevadilmade järel on lõpuks siiamailegi jõudnud kauaoodatud suvi – valgetes öödes salapäraselt praksunud jaanilõkete, koduaias küpsenud magusalt lõhnavate helepunaste maasikate ja laulupeorongkäigus kõlanud tuhandete inimeste õnnelike hõigetega. Mitmesuguste maitse-eelistustega suvistele kontserdikülastajatele on muusikalised maiuspalad hoolikalt välja valinud ka Eesti Interpreetide Liit, kuulamiseks sellistes romantilistes paikades nagu Elva raekoda, Kernu mõis, Alatskivi loss, Muhu Katariina kirik, kõrvuti pealinnas asuvate Tallinna Filharmoonia Mustpeade maja ja ajaloolise Niguliste kirikuga. Erinevate autorite ja ajastute muusika esitajad on viiuldajad Mari-Liis Päkk ja Marie-Helen Aavakivi, tšellist Andreas Lend, pianistid Peep Lassmann, Ave Kruup ja Maarit Saaremäe ning puhkpillikvintett Estica ja varajase muusika ansambel Cantores Vagantes.

Astunud vanalinna uudistavate turistide vahelt Pikal tänaval vaid sammukese kõrvale, kuhtub hetkega kogu linnakära, asendudes mõistatuslikult vaikiva saladustelooriga kaugetest aegadest – on ju Mustpeade maja pika ja värvika ajalooga hoone, mis on samas üks väheseid säilinud renessanssehitisi Tallinnas. Pilkupüüdva uksega maja sai 16. sajandil peremeheks Mustpeade vennaskonna, mustanahalise märterpühaku Mauritiuse järgi nime saanud vallaliste kaupmeeste ja laevaomanike ühenduse. Hilisema samanimelise klubi lahkudes enne viimase maailmasõja algust Saksamaale on omanäoliste saalidega suursugune ehitis leidnud aktiivset kasutamist mitmesuguste kultuuriürituste ja kontsertide korraldamise paigana, olles täna Tallinna Filharmoonia kodu, kus võetakse kõiki vastu lahkelt ja sõbraliku naeratusega, mis loob maja külastajatele muusikaelamuste nautimiseks suurepärase atmosfääri.

Samasuguses positiivses ja avatud meeleolus on südasuvistel kammerkontsertidel astunud Mustpeade maja Valges saalis publiku ette esinejad, et pakkuda rahvale kuulamiseks huvitavaid muusikateoseid, teiste seas eesti heliloojate sulest.

Ühiste muusikaõpingute ajel 2010. aastal moodustunud puhkpillikvintett Estica koosseisus Marion Strandberg (flööt), Heli Ernits (oboe), Helena Tuuling (klarnet), Tea Tuhkur (fagott) ja Meelika Mikson (metsasarv) – kõik oma erialale sügavalt pühendunud noored instrumentalistid – ja nendega seltsinud mitmekülgne pianist Ave Kruup olid pühendanud oma kontserdi üksmeelselt aastatel 1942–1992 ehk siis teisisõnu viiskümmend aastat ühtejärge tegutsenud Jaan Tamme nimelise puhkpillikvinteti loomise 75. sünniaastapäevale. See auväärne kollektiiv on esindanud Eestit ja eesti puhkpillimängu enam kui 125 linnas kunagisel kuuendikul planeedist ja kaugemalgi ning mis ajastule kohaselt ja vastupidiselt tänasele noorele koosseisule koosnes vaid meesartistidest. Ka kava kokkupanekul oli järgitud hoolikalt omaaegse populaarse puhkpillikvinteti meelisrepertuaari klassikast tänapäevani, praegusel juhul Mozartist Hindemithini, milles oli tähtsal kohal eesti autorite looming, et võimaldada kuulajatele meeldivat kaasaelamist ja äratundmisrõõmu.

Helilooja Jaan Rääts (sünd 1932), kellel sel sügisel täitub 85. eluaasta, kirjutas Seksteti klaverile ja puhkpillikvintetile oop. 46 (1972) 40-aastase küpse loovisiksusena. Pea kümme aastat varem oli õpingute ajal helirežissöörina Raadiomajas raadio- ja telekarjääri alustanud noor helikunstnik, kes pika elu jooksul on kirjutanud tõsiste oopuste kõrval ka palju filmimuusikat, heliteose „Kontsert kammerorkestrile“(1961) ülieduka stardiga kodulinnast Tallinnast maandunud nii Moskva kui Leningradi suurtele kontserdilavadele. Kohe seejärel viis Moskva kammerorkester helitöö oma välistuuril „haruldusena raudse eesriide tagant“ Pariisi ja Londonisse ning tagatipuks New Yorgi legendaarse Carnegie Halli hea ja paremaga „ärahellitatud“ kontserdipubliku ette, kus toimunud ettekanne sai suure menu osaliseks. Jaan Räätsa kuulus, energilise rütmikaga, mänguliselt kaleidoskoopiline stiil, mis peidab endas mõnusa huumori kõrval terve rea romantilisi kujundeid, on selgelt äratuntav ka Sekstetis puhkpillikvintetile, mille esmaettekanne toimus teose loomisaastal eelpoolmainitud Jaan Tamme nimelise puhkpillikvinteti poolt tolleaegses Saksa DV-s, Rostockis. Särtsu ja tuld andsid huvitava helikeelega teosele, kus kolmest osast kaks joonistusid välja karakterpaladena, ka seekordsed südikad esitajad.

Peterburi konservatooriumis läinud sajandi alul trombooniklassis haridusteed alustanud helilooja Cyrillus Kreek (1889–1962), keda tuntakse lisaks pedagoogiameti ja dirigenditööle kui tuhandete ilmalike ja vaimulike rahvaviiside kogujat ning nendel põhinevate paljude populaarsete koorilaulude kirjutajat, millest ta avaldas hiljem kokkupandud orkestrisüitide kaudu seaded puhkpillikvintetile, tellija ei keegi muu kui Jaan Tamme nim puhkpillikvintett, oli kõigele lisaks ka ise väga suur puhkpilliansamblite austaja ja asjatundja. Seda kinnitab ilmekalt 1956. aastal valminud seade „Viis rahvaviisi“ puhkpillikvintetile ja klaverile, mis sisaldab lisaks teistele rahvaviisiarranžeeringutele töötlusi Cyrillus Kreegi kahest populaarseimast koorilaulust „Meil aiaäärne tänavas“ ja „ Meie err“, millest tänase puhkpilliviisiku ettekandes ning koos väga hästi viimistletud ja esitatud klaveripartiiga Ave Kruubilt kujunesid kontserdil meeleolukad ja meeldejäävad etteasted, andes publikule võimaluse tuntud meloodiate vahendusel kõigi viie pilli imetabaselt kõlavast tämbrist rõõmu tunda.

Paar päeva varem kõlasid Mustpeade maja Valges saalis Cyrillus Kreegi kaasaegse, helilooja ja pianisti Artur Lemba (1885–1963) 1933. aastal loodud Klaveritrio nr. 2, mis kuulub eesti esimeste selles žanris kirjutatud teoste hulka, ja noore, 21-aastase Eduard Tubina (1905–1982), hilisema oma aja suure sümfooniku harvaesitatav Viiulisonaat nr. 1 aastast 1936 Marie-Helen Aavakivi ja Maarit Saaremäe esituses, trios musitseeris tšellol Andreas Lend. Mõlemad ettekandjatele suuri tehnilisi väljakutseid esitavad teosed võtsid kontserdikülastajad vastu sooja tänulikkust väljendava aplausiga. Neil päevil on muusikasõbral aga võimalus osa saada viimastest südasuvistest Eesti Interpreetide Liidu kontsertidest, kus astub üles varajase muusika ansambel Cantores Vagantes kavaga Austria Margareeta lauluraamatutest ja suveaja muusikaline värvigamma täiustub veelgi paljude pehmete pastelsete toonidega.

Eesti Interpreetide Liidu kontserdid toimusid 7. ja 9. juulil 2017 Tallinna Filharmoonia Mustpeade majas.