Tallinnas on käimas klaverifestival ja seda on ka linnas näha. Solarise keskusse sisenejale hakkab silma värvikirev trepireklaam, kaubanduskeskuse aatriumis teeb festivalile promo veel ka isemängiv klaver – soovitan kõigil seda imet vaatama minna. Oleme juba näinud isesõitvat autot ja pakirobotit, nüüd on järg muusikariistadeni jõudnud.
Festivali kontsertidel esinevad klaverid siiski veel koos pianistidega, kellest üks tuntum kui teine, mõnel kontserdil on neid isegi mitu. Minu isiklik huvi on minna just avakontserdile, kuulama prantslastest õdede Katia ja Marielle Labèque’i mängu. Nad tulid mu ellu kassetiajastu lõpupoolel minu kõige esimese CD-ga – see oli Labèque’ide duo Gerschwini tõlgendus – energiline ja võimas. Hiljem, interneti- ja Google’i-ajastul sain teada, et õdede repertuaar on väga lai, barokist kuni minimalistliku ja eksperimentaalmuusikani. Ja nüüd saab neid näha-kuulda Estonia kontserdisaalis!
Kuigi kontserdil soleerib duo ainult teises osas Poulenci kontserdil kahele klaverile ja orkestrile d-moll, on ERSO (dirigent Olari Elts) reedeõhtune kava ka muidu väga muljetavaldav – Debussy, Vivier ja Skrjabin. Kontserdi esimese poole nautimist segab kerge ootusärevus.
Teise osa alguseks on lavale seatud vastastikku kaks tiibklaverit. Viimaks nad saabuvad, elegantsed ja graatsilised, pikad tumedad juuksed lehvimas, istuvad särava naeratusega oma klaverite taha nagu peegelpildis. Jah, nende mängu pärast tasus tulla küll! Kerglevalt-hoogsalt, rõhutatult elegantselt, aeg-ajalt küll silmanurgast teineteise poole vaadates, aga enam kui poole sajandi jagu koosmängimisest teineteise rütmi juba õhust tunnetades libisevad nende käed graatsiliselt üle klahvide. Täpne, hoogne, särav esinemine! Aplaus ei taha vaibuda, Katia ja Marielle Labèque tulevad tagasi, et mängida lisapala – Philipp Glassi “Four Moments for Two Pianos”, mis kuulu järgi ongi õdede duole kirjutatud. Jah, selle pärast tasus tulla, aga juba ongi läbi! Natuke tekitab pettumust, et staarõed nii vähe mängisid. Aga eks elus ongi nii, et mida kuulsam oled, seda vähem pead rabelema ja töötama. Igatahes väga suursugune avapauk kodumaisele klaverifestivalile.
Õed Labèque’id on juba Eestist lahkunud, aga festival ise (muide, kõige külastatavam klassikafestival Eestis) ju alles algas. Estonia fuajees on avatud näitus klaverikontsertide ajaloost, Tallinnas esinevad maailmakuulsad muusikud Rudolf Buchbinder, Jeremy Denk, Daniel Lebhardt, Brazil PianOrquestra jt. Viimast saab näha-kuulda ka Tartus ja Pärnus. Ja Solarise keldrikorrusel mängib iga päev ilma pianistita klaver …